perjantai 4. huhtikuuta 2014

Spirulina & Siitepöly

Kuten kerroin ensimmäisessä Superfood -postauksessa, syy mun ruokavalioremonttiin ei siis ole laihtuminen yms, vaan saada terveellisempiä ruokia ruokavalioon. Sitä kautta myös paremman olon sekä kropalle, että mielelle ja toivon mukaan ihoni kunto paranisi (epäpuhtauksia jne).

Haluan kertoa, miksi näitä superfuduja oon ostanut ja mitä hyötyjä näistä ihmiselle on. Ensimmäisenä Superfood-sarjassamme starttaa Spirulina ja Siitepöly. Image and video hosting by TinyPic Aduki - Siitepölyrae 250g - 14.75€ | CocoVi - Spirulina-jauhe 115g - 14.45€

Spirulina
Spirulina (Arthospira platensis) on mikroskooppinen, yksisoluinen levä, joka on elänyt maapallolla siitä lähtien, kun täällä on ollut elämää. Spirulina on ehkäpä planeettamme ravinnetihein yksittäinen ruoka ja se on pakattu täyteen varsinkin urheilijoille ja kasvissyöjille arvokkaita ravinteita.

Spirulina sisältää valtavan määrän kehollemme tärkeitä mineraaleja mm. seleeni, kalsium, rikki. Suuret määrät spirulinan rikkipitoisia aminohappoja (metioniini, kysteiini) sekä harvinainen fykosyaniini -niminen polypeptidi auttavat maksaa ja hermostoamme puhdistamaan haitallisia myrkkyjä kehostamme.
Spirulina sisältää runsaasti varsinkin B-ryhmän vitamiineja (B1, B2, B6, B9), sekä beetakaroteenia, A-, E- ja K-vitamiinia.

Lähde: Superfoodit.com & Ruohonjuuri.fi

Spirulina on tosiaan tumman vihreää leväjauhetta, joka haisee ihan akvaariokalojen ruualta, eli pahalta. Maku on myös voimakas, joten suosittelen sitä sekoittamaan esim. mehuun tai smoothieen.
Suosittelen lukemaan Spirulinasta lisää tuolta Superfoodit.com sivulta. Jos saisin valita sen yhden täydellisen superfoodin, se olisi spirulina!

Image and video hosting by TinyPic
Siitepöly
Siitepöly on alkaalista ravintoa, joka sisältää mm. B9-vitamiinia (kaikki B-rymän vitamiinit paitsi B12), C-D- ja E-vitamiinia, kaikki 22 aminohappoa, 12 ruoansulatuksellemme keskeistä entsyymiä ja jopa 60 eri mineraalia (mm. barium, boori, kalsium, kupari, kulta, jodi, rauta, mangaani, fosfori, kalium, seleeni, pii, rikki, natrium ja sinkki).
Lisäksi siitepöly sisältää karotenoideista mm. beetakaroteenia ja ksantofylliä, runsaasti lesitiinä, koliinia, 31 eri rasvahappoa sekä nukleenihappoja DNA:ta ja RNA:ta.

Siitepöly on potenttiaalinen afrodiitti, joka saattaa parantaa eturauhasen- ja sukupuolielinten toimintaa. Siitepöly lisää energisyyttä, suorituskykyä ja nopeutta sekä parantaa palautumista urheilusuorituksesta.
Siitepölyn on todettu vähentävän histamiinin tuotantoa, jonka johdosta se neutralisoi useita allergioita. Siitepölyn on huomioitu helpottavan mm. anemiasta, astmasta ja ummetuksesta kärsiviä ihmisiä.

Lähde: Superfoodit.com

Pikkuisia siitepölyrakeita halusin kokeilla, koska luin niiden käytön helppoudesta, sekä miedosta makeasta mausta. Rakeet todella maistuvat kivan makeahkoilta ja niitä on helppo ripotella esim. smoothien ja jugurtin joukkoon/pinnalle.

WARNING!
Suosittelen jokaista käyttämään omaa järkeä ravintolisien kanssa. Lukekaan ja ottakaa näistä ensin selvää, ja sitten miettikää, tarvitsetko näitä, tai voitko edes kokeilla näitä.
Siitepölyn syöminen voi joillekin aiheuttaa erittäin voimakkaita allergisia reaktioita jo pieninä määrinä, joten varovaisuutta kaiken kanssa :)
SHARE:

2 kommenttia

  1. Mulle on just spirulinaa tulossa iHerbistä, tosi halpaa siellä verrattuna Suomen hintoihin. Tuota siitepölyä oon kans jossain vaiheessa aikonut kokeilla, kiinnostais nähdä helpottaako se mun allergiaoireita yhtään. Hunajahan muuten kans voi auttaa allergiaoireisiin, mutta niissä varmaan kannattaa vähän katsoa mitä hunajaa hankkii.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aijaa, hyvä tietää! :) joo allergioihin siitä voi olla apua! Joo aina pitäis ottaa selvää kunnolla, ennen kun lopullisia päätöksiä tekee :)

      Poista

© Cosmetic Land

This site uses cookies from Google to deliver its services - Click here for information.

Blogger Template Created by pipdig