maanantai 18. maaliskuuta 2013

Sairaalloinen määrä asiaa reenauksesta

Toisessa, lopetetussa blogissa, aloin rustaamaan juttua mun salijamppailusta ja reeneistä. Blogi on vieläkin auki ja sieltä löytyy nämä jutut, jos joitain kiinnostaa käydä katsomassa. Lupailin aikoja sitten kirjotella tänne lisää mun reenailuista, joten eikö nyt jo olis aika. Ne, jotka ei jaksa käydä kurkkimassa vanhan blogin puolelle.. Ei hätää, kertaan tänne kaiken!

Kehotan vielä ihmisiä käymään näillä kahdella sivulla, näistä löytyy paljon tärkeää asiaa. Linkit menevät Pakkotoiston sivuille.
click! & click!

_________________________________________________________________


Asiahan on niin, että oon aina halunnut olla timmissä kunnossa ja oon pitänyt huolta, ettei pullamössökäsialleja tule. On mulla vissiin geeneissäkin sitä vikaa, että oon pysynyt koko pienen elämäni hoikkana. Mummun mielestä olin lapsena laiha, enkä saanut ruokaa. Enkä vissiin saa vieläkään kun se kysyy siitä joka kerta, kun mennään mummun ja paapan luo kylään Tomin kanssa.

Muistan yläasteella painaneeni joskus 52kg ja kauhistelin sitä sillon. Mulle on kehittynyt nuoruuden aikana joku käsitys, että yli 50kg en halua painaa. En vaan halua. No yläasteen jälkeen oon painanut sen 49-51kg koko ajan ja tälläkin hetkellä painan 48-50kg. Ei se paino mihinkään muutu, vaikka syönkin karkkia ja jädeä just sillon kun huvittaa. Mun ruokamäärät on silti hiirenpapanan kokoisia, etten liho.

Mulla on aika ideaali (omasta mielestä) lähtötilanne kropan kannalta nyt; oon pieni ja hoikka, ja miinuskaloreillakin tulee tuloksia. Oon kotona yläasteikäisestä lähtien tehnyt hauiskääntöä kässäreillä ja sen semmosta, ja vuonna 2011 syksyllä hommasin ekan salikorttini. Tavoite oli saada lihasta.
Oli niin hauskaa saada miespuolisilta henkilöiltä heti kommenttia, että ”Hyyi, lihaksia naisilla!”, ”Ei naisten kuulu olla lihaksikkaita” ja sitä rataa. Mua nyt kenenkään reppanan pojjankloppien kommentit kiinnostanut, mua motivoi ihan sikana oma poikaystävä ja kuvat lihaksikkaista mimmeistä. Mäkin halusin olla kunnossa ja näyttääkin siltä.




"Train insane or remain the same!"


Mä en oo koskaan tykännyt tytöistä, joilla ei oo ainuttakaan papua missään ja koko olemuskin on niinkun jollain lahnalla. Mun mielestä jokanen tyttö vois omistaa selkärangan ja hyvän ryhdin. Ihmisen vartalo on kaunis ja se näyttää kauniilta, kun ryhti on hyvä ja itsetuntokin loistaa kauniina. (Toivottavasti osaatte myös lukea rivien välistä!)

Asiasta punttireeniin. Sain tosiaan saliltani perusohjelman amatöörille, joka mua jo heti alussa vitutti. Melkein kaikki liikkeet laitteissa, joista monet tuntui kauhealta. Ei siis, ymmärrän kyllä tuon ohjelman.
Kun nyt olin vasta amatöörisalijanari, täytyi mun ensin saada tuntua jokaiseen lihaksenalkuun ja hinkkasin raajojani ties missä laitteissa ja kässäreissä yms. Tein paljon 3x15-20 liikkeitä, eli kolme sarjaa ja 15-20 toistoa. Noudatin sitä n. kuukaudenko? Sitten kysyinkin poikaystävän apuun ja suunniteltiin mulle ohjelmia.

Otin tuolta vanhan blogin puolelta tuolloisen reeniohjelman ja länttään sen nyt tähän:

1. pv – Jalat
Kyykky 3x10-12
Vinoprässi (takareisiä) 3x10-12, (jalat yhdessä) 3x10-12
Takareisikoukistus maaten 3-4x10-12
Suorin jaloin maastaveto 3x10
Askelkyykkykävely 2-3x ja kävelen niin pitkän matkan kuin on mahdollista, ja takaisin
Reisiojennus 3-4x niin monta kuin menee tietyllä painolla
Pohjennousu seisten tai istuen

2. pv – Rinta, ojentaja, hauis
Vipunosto rinnalle, maaten kässäreillä (flye) 3x10-12
Rintaprässi 2-3x10
Punnerruksia 2xniin monta kuin vaan menee.
Vinopenkkipunnerrus kässäreillä 3x10
Ranskalainen punnerrus kässäreillä 3x10
Dippejä penkillä 2-3xniin monta kun menee.
Hauiskääntö kässäreillä 3x10
Hammerit 3x10

3. pv – Selkä, olkapäät, forkut
Pullover kumartuneena ylätaljassa 3x12
Alataljasoutu 3x10-12
Ylätalja (kahvoja, mitä onkaan, vaihdellen aina sillon tällöin) 3x10-12
Pystypunnerrus kässäreillä 3x10
Viparit 3x10
Takaolkapäät 3x10
Forkut tangolla 3xniin kauan kun kipu on sietämätöntä

Aika hyvää reeniä oon joskus saanu aikaseks. Toi oli hyvä ohjelma, mutta turruin siihen jossain vaiheessa ja tarvitsin ja kaipasinkin jotain uutta. Hahaa, löysin sikahyvän ohjelman mulle Pakkiksen sivuilta. Nimittäin yksjakosen! Se tehos mulle niin hyvin ja sain tuloksia nopeasti.

Periaatteena yksjakoselle ohjelmalle on se, että koko reenataan yhdessä reenissä läpi, 2-3 kertaa viikossa. Ohjelmissa suositaan yleensä raskaita perusliikkeitä, koska ne ovat kokonaisvaltaisia lihaksen rasitusliikkeitä ja liikkeitä ei tarvita (eikä voida muutenkaan laittaa niin paljon) niin montaa. Tuo valinnainen liike/lihas tarkoittaa sitä, että valitset liikkeen pohkeille, epäkkäille, vatsalle tai kyynärvarsille.

Tässä oli mun reenini:

Päivä 1:
Maastaveto 3x5
Etukyykky 2-3x10-12
Reidenkoukistus 3x10
Vinopenkki smithissä 2x6
Kp. punnerrus 3x8-10
Dippi 3x10
Keskitetty hauiskääntö 2x10
valinnainen liike/lihas)

Päivä 2:
Kulmasoutu 3x5
Jalkakyykky 3x10
SJMV 2x10
Penkkipunnerrus 5x5
Pystypunnerrus smithissä 2x6-8
Ranskalainen punnerrus 2x8-10
Scott hauiskääntö 3x10
(valinnainen liike/lihas)

Päivä 3:
Ylätalja 1x10
Alatalja 1x10
Jalkaprässi 3x6-8
SJMV 2x6-8
Penkki käsipainoilla 2x6-8
Arnold-punnerrus 2x10-12
Kapea penkki 3x4-6
Hauiskääntö tangolla 3x10-14
(valinnainen liike/lihas)

Kyseinen reeniohjelma on suoraan kopioitu Pakkiksen ”Aloittelija, lue tämä” -jutusta, ja sillä tosiaan sain hyvin tuloksia. Välillä kyllä muuttelin liikkeiden järjestyksiä ja toistojen määriä jne. Ja ei, musta EI kasvanut bodaria missään vaiheessa, älkää naiset pelätkö salireenejä.

Mulla loppui viime vuoden syksyllä se salikortti ja vaihdoin sen jälkeen salia. Nykyinen sali on oikeen äijäsali ja siellä käy aikasmoisia hikeä tihkuvia jättiläisseksiapinoita. Eli toisin sanoen bodareita. Niistä reenareista on saanut motivaatiota lisää niin poikakaveri kun minäkin. En aluksi meinannut kehdata edes käydä siellä salilla, kun tunsin oloni pieneksi, olemattomaksi, turhaksi ja osaamattomaksi. Nykyään viihdyn siellä salilla oikeen mainiosti ja siellä on mun lempparivälineet; renkaat ja nojapuut! How awesome!

Tällä hetkellä mulla ei oo mitään reeniohjelmaa, oon päässäni kehitellyt uusia ideoita ja reenejä ja kokeillut kaikkea uutta. Oon keskittynyt kehonpainoharjoitteluun nyt enemmän, roikkunut renkaissa kun mikäkin villi apina ja tehnyt dippejä nojapuissa erilaisilla variaatioilla. Käsilläseisontaa harjottanut, punnerruksia, vatsoja ja kyykkyjä menee ja sitä rataa.


Mää voin tulla tänne päivittelemään lisää, kun joskus vielä kehitän pienessä mielessäni uuden reeniohjelman mulle :) Älkää ihan oikeasti naiset pelätkö tuota salia, viiden kilon kässäreitä tai kyykkytankoja. Ei teistä kasva mitään bodareita pelkällä perus salireenillä. Ja ei, ei teidän tissit maagisesti kutistu.
Sen sijaan oikealla reenillä saa mahtavan pepun ja koivet, rautaisat kädet ja pääkoppaan paljon inspiraatiota ja motivaatiota myös :)
SHARE:

Ei kommentteja

Lähetä kommentti

© Cosmetic Land

This site uses cookies from Google to deliver its services - Click here for information.

Blogger Template Created by pipdig